Etsi

Tunnetko usein aamuisin kasvojen lihaksissa kireyttä? Särkeekö päätäsi?


Joskus puhumisen ongelmat johtuvat purennasta ja suun limakalvojen kunto ja hampaiston muutokset vaikuttavat myös puremisen helppouteen. Epäsopivat tekohampaat tai purentavirheet voivat vaikeuttaa artikulaatiota ja puhumista. Kaikki leukaa liikuttavat rakenteet ovat kiinni kallon, kasvojen ja kaulan alueilla: Tällöin muunmuassa kaikki kielen liikkeet tai liikkumattomuudet joko aktivoivat ja passivoivat leukojen rakenteita. Leukanivelen häiriöt voivat olla nivel- ja/tai lihasperäisiä. Leukanivelen optimaalinen liike on kielen, purentalihasten ja leukanivelen yhteistoimintaa.

Kiinnitä huomiota leuan oikeaan asentoon arjessa. Hampaiden ei kuulu ottaa yhteen muuten kun pureskeltaessa ja nielemisen alkuvaiheessa. Leuan ollessa levossa ylä- ja alahampaiden välissä on pieni rako, ja kieli on rennosti suun pohjassa. Purenta on tasapainoinen, jos leukanivel ja puremalihakset mahdollistavat alaleuan vapaan liikkumisen nivelasemassa ja hampaisiin kohdistuu fysiologisesti tasapainoinen kuormitus.

Huomioi purenta syödessäsi. Ruokaa pitäisi pureskella molemmin puolin, yhtä suupalaa 10-15 kertaa ennen nielemistä. Näin myös sylkirauhaset aktivoituvat ja suunlimakalvot saavat tarvittavan kosteuden ruoan viemiseksi kohti mahalaukkua. Pureminen saa aikaan kielenalussylkirauhasten aktivoitumisen, ei siis ole sama miten pureskelee.

Jos sinulla aamupäänsärkyä, kipua pureskellessa tai suuta avatessa, leukanivelen naksumista tai lukkiutumista, korvien soimista tai tukkoisuutta, voivat oireet kertoa purentalihasten kireydestä ja niiden helpottamiseksi saat apua Purento-hoitajilta!


Helpotusta purennan ongelmiin!

Purenta osana kehon toimintoja


Helpoilla harjoituksilla voit auttaa omaa ja asiakkaidesi purentaa kohti tasapainoisempaa toimintaa. Kokeile näitä harjoituksia ja huomaa ero!

Alkulämmittely purennanalueen kireyksiin

Aloita lämmittämällä puremalihaksia hieromalla kasvojen aluetta muutama minuutti.
Rentoudu ja pidä olkapääsi alhaalla.

Sano sitten mmm... ilman, että hampaat koskettavat toisiaan. Sen jälkeen verryttele leukaasi liikuttamalla sitä ylös, alas ja molemmille sivuille. Sano sitten MUOA ja avaa suuta äänen mukana. Anna leuan liikkua rennosti auki.

Työnnä seuraavaksi alaleukaasi mahdollisimman pitkälle eteen ja sitten vuorotellen molemmille sivuille. Pidä leukaa aina muutaman sekunnin ajan ääriasennossa. Tee liikkeet ensin vapaasti ja sitten kevyesti vastustaen liikkeitä kädellä.

Avaa suusi aivan auki ja yritä sulkea samalla vastustaen liikettä sormilla. Pidä leukasi tässä asennossa muutaman sekunnin ajan. Venytä suuta auki-asennossa asettamalla sormet hampaiden väliin.

Tee jokainen liike kymmenen kertaa harjoituskertaa kohti ja koko liikesarja 2-3 kertaa päivässä. Muista pitää harjoitusvoimat lihaksille ja leukanivelille sopivina. Voimistelu ei saa tuottaa kipua. Rentouta tietoisesti kehoa, hartioita harjoitusten päätteeksi

Aloita leukanivelen hoitaminen ohimolihaksenvenytyksellä

Käy istumaan matalalle tuolille, tuolin etureunaan. Aseta kyynärpäät pöydän päälle ja tarkista, että selkä ja niska ovat suorassa linjassa, keho lantiosta eteenpäin kallistuneena. Etsi lihasmassa hampaita yhteen puremalla ja rentouttamalla; tunnet lihaksen poskiluun yläpuolella ohimoilla, silmien tasolla. Aseta sormenpäät tukevalla otteella poskiluun yläpuolelle, lihaksen alaosaan. Laita kyynärpäät pöydän päälle ja nojaa vartalon painoa eteenpäin, jolloin sormenpäät työntävät lihasmassaa ylöspäin noin 1–2 cm. Laske kolmeen ja palauta lihasmassa sormenpäiden alla takaisin lähtöpaikkaan ja toista liike 5–10 kertaa. Tarkoitus ei ole liu’uttaa sormia pinnassa ja venyttää ihoa. Tarkkaile, että niska ja selkä pysyvät linjassa. Venytystä voi tehostaa avaamalla ja sulkemalla suuta venytyksen tahtiin rauhallisesti. pastedGraphic.png

Purentalihasten (m.masseter) venytys ja rentoutus 

Tunnustele aluksi sormilla lihaksen sijainti puremalla hampaat yhteen ja rentouttamalla. Lihaksen pitäisi tuntua alaleuan takakulman ja poskiluun välissä.

Kun olet paikallistanut lihaksen molemmin puolin leukaa, nojaa vartalon painoa eteenpäin ja pidä kyynärpäät pöydän päällä tai polvilla.
Aseta sormenpäät tukevasti alaleuan takakulmaan ja työnnä lihasmassaa sormilla ylöspäin noin 1–2 cm.
Laske rauhallisesti viiteen (5s) venytyksen aikana ja palauta lihasmassa sormien alla takaisin leuan alaosaan.
Toista liike 5–10 kertaa.

Tarkoitus ei ole liu’uttaa sormia pinnassa ja venyttää ihoa vaan pitää kiinni ja näin tehostaa liikettä faskiakalvojen vaikutusten kautta.
Tarkkaile, että niska ja selkä pysyvät linjassa ja ranka pitkänä. Venytystä voi tehostaa avaamalla ja sulkemalla suuta venytyksen aikana.

Korkki apuna harjoituksissa

Voit hyödyntää leuan liikeharjoitteissa viinipullon korkkia.

Laita ensin korkki vaakasuunnassa etuhampaiden väliin ja tee aluksi leukanivelen aineenvaihduntaa aktivoivat liikkeet:
Vie leuka eteen, taakse, molemmille sivuille. Toista liikkeitä 5-10 kertaa. Tee kukin liike omien tuntemusten mukaan.
Muista, kipu ei paranna!

Vie sen jälkeen leuka eteen, pidä 5 sekuntia, vie taakse ja pito 5 sekuntia. Pidä pieni tauko, noin 2-3 minuuttia.
Jatka harjoitusta ja laita kaksi viinipullon korkkia vaakasuunnassa takahampaiden väliin. Pidä korkkeja hampailla kiinni ja pure kevyesti 4-5 kertaa saadaksesi lihakset ja tuntoaistimukset ”hereille”. Kokeile tämän jälkeen kielellä millainen väli on takahampaiden välissä, vai onko?

Voit opetella pitämään takahampaat erillään korkkia apunakäyttäen. Laita korkki vaakasuuntaan etuhampaiden väliin ja PIDÄ sitä siinä, älä pure: Kokeile nyt millainen väli on takahampaiden välissä. Ota korkki pois ja koeta pitää sama tila takahampaiden välissä, kuitenkin niin ettei leuka jännity vaan leuka vapaana, liikkuvana.

Korkkiharjoituksia voit tehdä kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Korkkeja kannattaa käyttää esim. 5 peräkkäisenä päivänä ja varsinkin purennan käsittelyn jälkeen hoitotuloksen vakiinnuttamiseksi.

Jos sinulle ilmaantuu kipuja, väsymystä, vihlontaa  tms. vaivoja leukojen alueelle, keskeytä harjoitus tai tee kevyemmin.
Muista juoda hiukan vettä ja liikkua sopivasti, sillä kehon vapaa liikkuvuus auttaa ja opettaa myös leukojasi vapaantumaan.

Näiden harjoitusten tavoitteena on saada opetettua leuat pysymään erillään toisistaan eli ylä- ja alahampaat irti toisistaan. Näin aivojen ja leukojen välinen hermoviestintä eli proprioseptiivinen palaute paranee.

Naksuvan leukanivelen liikeharjoitusohjeet

Yleisiä tuntomerkkejä leukanivelen toimintahäiriöissä ovat mm.
  • Lepokipu nivelessä ja purentalihaksissa
  • Kipu suun aukaisemisessa ja sulkemisessa
  • Epäsymmetrinen ja pienentynyt suun aukaiseminen
  • Niska- ja hartiakipu
  • Hampaiden arkuus
  • Kuiva ja polttava tunne suussa
  • Epämukava tunne pureskellessa
  • Otsan ja ohimoalueen päänsärky
  • Korvien suhina ja soiminen
  • Tasapainohäiriöt ja kuulon heikentyminen

Kipu on yleensä toispuolista ja sitä kuvataan tylpäksi, jomottavaksi ja häiritseväksi. Kipu vaihtelee vuorokaudenaikojen mukaan ja on useimmiten voimakkainta aamuisin. Pureskelu, kylmyys ja veto voivat laukaista oireita.

Leukanivelen naksuminen johtuu yleensä nivelvälilevyn virheellisestä asennosta. Naksumisen syynä on useimmiten leukaniveleen kohdistunut liiallinen rasitus tai leukaan osunut isku. Naksuminen on tavallista ja useimmiten täysin vaaratonta, vaikka se saattaa olla hyvinkin häiritsevää.

Nivelen rasituksen vähentämiseksi vältä purukumin, kynsien tai esineiden (esimerkiksi kynän) pureskelua. Kiinnitä huomiota leuan oikeaan asentoon. Hampaiden ei kuulu ottaa yhteen muuten kun pureskeltaessa ja nielemisen alkuvaiheessa. Leuan ollessa levossa ylä- ja alahampaiden välissä on pieni rako, ja kieli on rennosti suun pohjassa. Joskus naksuminen loppuu itsestään, mutta voit myös yrittää hoitaa sitä seuraavilla harjoituksilla:

  • Muista tarkistaa hyvä kaularangan ja päänasento.
  • Vie leukaa ensin eteen niin paljon ettei kuulu naksahdusta tai muuta nivelääntä. Palauta. Toista liikettä riittävän monta kertaa (5-10x) niin että tunnet liikkeen lämmittävän/aktivoivan nivelen aineenvaihduntaa.
  • Tämän jälkeen jatka liikettä viemällä leukaa alas eli alaleuka liikkuu eteen ja alas. Vie niin alas (avaa suuta) kuin nivel antaa periksi. Palauta kiinni päinvastaisessa järjestyksessä (leuka eteen ja hampaat kiinni). Leukaniveltä voit opettaa oikeaan liikerataan näillä liikkeillä.
  • Purskuttele vettä suussa ja anna kielen toimia kuin mäntä
  • Anna kasvojenlihasten ilmeillä, mutrista, avaa suuta isolle, naura, kurtista, nyrpistä jne
  • Lue ääneen hyvällä artikulaatiolla tarpeeksi rauhallisella tempolla

Lisää vinkkejä saat Purento-koulutuksen käyneiltä hierojilta!
Hoitajien yhteystietoja löydät
täältä.

Korkki apuna purennan tasapainottamisessa

Oheisista linkeistä voit ladata itsellesi ohjeet purennan tasapainottamiseksi. Avuksi tarvitset vain viinipullon korkin!


Tule mukaan oppimaan purennan hoitoa!